
 

4-58611-1 
 

GUTNICK v DOW JONES & CO INC 

"CAUGHT BY THE GLOBAL NET" 

 

Facts 

Mr Joseph Gutnick, famed Melbourne businessman, issued defamation proceedings against Dow Jones for 

the tort of defamation in the Supreme Court of Victoria. His claim arose out of an article published by Dow 

Jones in one its publications entitled "Barron's Online".  

The disputed article was written by William Alpert and entitled "Unholy Gains". Gutnick alleged that the article 

was defamatory because it suggested that he had dealings and was associated with a convicted tax evader, 

Nachum Goldberg. It was also alleged by Gutnick that the article suggested that he had been involved in 

manipulating stock prices in the US and that he had laundered money through a number of charities. 

The article was originally published in hard copy on 30 October 2000 in Barron's Magazine. Dow Jones also 

published the article on the magazine's internet site "Barron's Online" located at www.wsj.com. Evidence 

showed that the magazine sold 305,563 copies with 14 sales recorded in Victoria, where Gutnick resided. 

Also, the website had 550,000 subscribers, of which 300 were registered in Victoria. It was not possible, 

however, to determine how many people may have downloaded the article in Victoria.  Gutnick's original 

Statement of Claim only sought relief for defamation based on the on-line publication. The Supreme Court of 

Victoria later granted Gutnick leave to amend his Statement of Claim so as to include the printed article. 

Dow Jones was served with the originating process in the United States in relation to the Victorian 

proceedings. Dow Jones entered a conditional appearance and applied for an order that the proceedings be 

stayed, arguing that Victoria was a clearly inappropriate forum for the trial. In determining whether to grant 

the order or not, the Supreme Court of Victoria was required to determine where the tort of defamation 

occurred, but more specifically, where publication took place.  The authors note that the substantive case is 

yet to be heard.    

In seeking the order the Courts (at all levels including the Supreme Court, Court of Appeal and High Court) 

focused on three related issues: 

(i) whether the Victorian Supreme Court could hear the proceedings; 

(ii) whether the proceedings ought be stayed on grounds of "inconvenient forum"; and 

(iii) how Australia should deal with allegedly defamatory material placed on a website in 

one territory and read elsewhere. 

The Supreme Court of Victoria at first instance found that Victoria was not a clearly inappropriate forum to 

hear the proceedings and that publication occurred in Victoria. The Court of Appeal upheld the decision of 

the trial judge.  Dow Jones was then granted special leave to appeal to the High Court of Australia to get a 

ruling on this matter. The High Court upheld the original decision.  It is this final decision that many have 

cited as a landmark decision in the area of the internet and defamation law.  



2 
 

4-58611-1 
 

In determining the above three issues the Courts were asked by Dow Jones to reconsider the ordinarily 

straightforward nature of those questions due to the inherent and unique circumstances of this form of 

publication over the internet.   

Publication 

In delivering its judgment, the High Court discussed the definition of "publication" in defamation law.  That 

was important because Gutnick argued that the defamatory matter was "published" in Victoria, thereby 

entitling him to invoke the jurisdiction of the Victorian Courts.  It was equally important for Dow Jones to deny 

that publication had occurred in Victoria and therefore resist the exercise of the Court's purported jurisdiction. 

The High Court therefore needed to consider whether the tort of defamation occurs in the place where the 

article is written (the act of publication) or the place where the article is comprehended (the fact of 

publication).  Dow Jones argued that the alleged defamatory material was uploaded onto the Dow Jones 

server in New Jersey, that publication therefore occurred in New Jersey and consequently the tort was 

committed in New Jersey. 

The majority of the High Court found that until the material is comprehended by the reader then 'no harm is 

done'. The High Court reiterated that publication is a bilateral act involving the publication of material and its 

later comprehension. By finding that defamation only occurs in the country where the article is first published 

would not recognise the fact that publication is a bilateral act.  

The High Court found that, therefore, defamation takes place at the place where the material alleged to be 

defamatory is in comprehensible form such that it can be read and where it is damaging to a plaintiff's 

reputation.  In the case of material on the Internet, the Court held that it is not in comprehensible form until 

downloaded on to the computer of a person who has used a web browser to pull the material from the web 

server. 

Single Publication Rule 

In attempting to rally the Court, Dow Jones relied on a number of policy arguments.  In particular, it sought to 

argue that the internet was such a radically different forum of communication that prevailing principles of 

defamation law ought not to apply, and that the long-established principle that each publication (or "hit", in 

this case) gives rise to a separate cause of action was inappropriate for the internet. 

Dow Jones tried to argue that the "single publication rule" which is legislated for in 27 states within the United 

States should be adopted in Australia.  The single publication rule provides that the place of publication is 

fixed at the time of first publication and that there can be no multiplicity of actions.  However, the Courts in 

Australia have generally not supported this rule, and the Court rejected this argument, relying on 150 year 

old English authority (Duke of Brunswick) in finding that the principle which holds that each publication gives 

rise to a separate cause of action should be upheld.  The Court found that a single publication rule could only 

be introduced into Australia through the introduction of relevant statute:  a matter for the legislature not the 

Courts. 



3 
 

4-58611-1 
 

Justice Kirby, in refuting the applicability of the single publication rule in Australia posed a number of 

additional arguments for rejecting Dow Jones' contention that the single publication rule should be adopted in 

Australia. He found that legal rules should be 'technology-neutral'. He found that there are many types of 

technology that have expanded the speed at which information can be disseminated and as such the internet 

should not be granted its own rule. He also found that the law of defamation protects against damage to 

reputation. Therefore, if the single publication rule was applied, then a person whose reputation was 

damaged in a jurisdiction other than the jurisdiction in which the publication was first published, may have no 

cause of action if they are unable to prove the necessary requirement of reputation in that first jurisdiction. 

Forum Non Conveniens 

A key and related issue in the decision of the Supreme Court of Victoria was whether the Victorian Supreme 

Court should decline to exercise its "long arm" jurisdiction over Dow Jones on the basis that it was an 

inappropriate forum. As expected, Dow Jones alleged that the proceeding had greater connection to the 

United States than Victoria. They argued that due to: 

(i) the fact that the article had been published in Victoria; and 

(ii) that Gutnick and his family had residence, business headquarters and social life in 

Victoria, that Victoria was not an inappropriate forum. 

Gutnick's rejection of this argument was accepted by the Court.  

However, His Honour Dennigan J did not indicate that all the factors favoured Gutnick. For instance he 

commented on the limited publication of the article within Victoria.  However, there was a preponderance of 

factors clearly favouring Gutnick which when coupled with the lack of factors in favour of the Defendant 

clearly demonstrated that Victoria was not a clearly inappropriate forum in which to litigate this dispute. 

On Appeal to the High Court the Court endorsed the decision at first instance.  

Analysis 

When viewed as a whole the case adopts an orthodox approach to the issues of publication, the place of 

commission of the tort, and jurisdiction.  Whether that is inappropriate in relation to internet publishing is 

arguable.  It is the authors' view that in determining whether something has been published and is 

defamatory (or not) the greater consideration ought be given to the fact and extent of publication and not the 

means of communication.  It is preferable if the issue of means of communication continues to remain 

technology-neutral. 

First, the case is a warning for those that publish over the internet and whose publications can be read 

overseas, that they must be aware that they can be successfully sued for defamation in those jurisdictions.  

The case endorses other decisions such as Kitakufe v Oloya and Licra v Yahoo which are consistent with a 

growing body of international jurisprudence concerning the circumstances in which Courts will be justified in 

exercising jurisdiction over foreign internet conduct. 



4 
 

4-58611-1 
 

Second, not only will the case reinforce the rights of Australian Courts to exercise jurisdiction, but also to 

impose their domestic legal standards on foreign internet conduct.  Of course, the issue as to whether any 

such judgments are enforceable is another matter and not one to be addressed for present purposes, save 

to say that it would be of little utility for Australians to sue US defendants for defamation in Australia unless 

those defendants had a presence and assets in Australia against which a judgment could be executed. 

Importantly, it should also be noted that case has greater implications in respect of those jurisdictions in 

which there are no defences of "good faith".  So it would seem, it could be more enticing for plaintiffs to sue 

for defamatory foreign internet content in those jurisdictions. 

The practical result is that defendants who may be legally entitled to make statements in another jurisdiction 

by posting them on the internet or through email, could be faced with defending claims in other jurisdictions 

where the statements might be defamatory. 

Finally, the Gutnick decision is consistent with a series of English forum non-conveniens cases confirming 

defamatory publications in a non-internet context.  The most significant is Berezovsky v Michaels, a case 

which concerned an article in the American magazine "Forbes", accusing two Russian businessman of being 

criminals on an outrageous scale.  The magazine was circulated overwhelmingly in the United States, 

although copies were available in both Russia and England.  The aggrieved businessmen sued in England, 

hoping to take advantage of English defamation law.  The publisher of Forbes argued that the case ought be 

heard in the United States or Russia, on a ground that neither the businessman or the magazine had any 

real connection with England.  The House of Lords found against Forbes:  the case could be heard in 

England, although the businessmen were limited to claim compensation for such damage to their reputation 

as had occurred in that country. 

Against the backdrop of the above decision, the Gutnick decision is neither revolutionary or surprising.  It 

would seem the decision would have been more surprising if the Court had found that Gutnick ought be 

denied from pursuing his defamation in his home State.  

Stuart Gibson, Partner 
Jonathan Feder, Lawyer 
 
Middletons Lawyers 
 
Melbourne and Sydney, Australia 
 
stuart_gibson@middletons.com.au 
 
July 2003 


